صدای سخن عشق
 
قالب وبلاگ

بسم الله الرحمن الرحیم

مقدمه

اختلافی که درباره ی پذیرش یا رد یا توقف در روایات «محمد بن سنان» بود، با توجه به انبوه روایات منقوله از او، ما را واداشت که درباره ی ثقه یا عدم ثقه بودنش تحقیق نمائیم تا تکلیف این همه روایات موجود از او که حدود هشتصد روایت در جوامع روائی ما می شود را روشن نمائیم.

امید است که بدین طریق و با این تحقیق، خدمتی به اهل علم و تدقیق نموده باشیم.

شخصیت محمد بن سنان

نجاشی نقل کرده است: نام وی محمد فرزند حسن، و حسن فرزند سنان بوده است. در کودکی پدرش وفات نمود و جدش، سنان، سرپرستی او را به عهده گرفت، بدین ترتیب به جدش منتسب گشت. او کتابهای زیادی نوشت که بعضی از آنها عبارتند از: «کتاب الطرائف» و «کتاب الأظلة» و «کتاب المکاسب» و «کتاب الحج» و «کتاب الصید و الذبائح» و «کتاب الشراء و البیع» و «کتاب الوصیة» و «کتاب النوادر». محمد بن سنان در سال 220 قمری وفات نمود.[1]



 1- من ولد زاهر مولى عمرو بن الحمق الخزاعی، کان أبو عبد الله بن عیاش یقول: حدثنا أبو عیسى محمد بن أحمد بن محمد بن سنان، قال: هو محمد بن الحسن بن سنان مولى زاهر توفی أبوه الحسن و هو طفل و کفله جده سنان فنسب إلیه‏... و قد صنف کتبا منها: کتاب الطرائف أخبرناه الحسین عن أبی غالب عن جده أبی طالب محمد بن سلیمان عن محمد بن الحسین بن أبی الخطاب عنه به و کتاب الأظلة و کتاب المکاسب و کتاب الحج و کتاب الصید و الذبائح کتاب الشراء و البیع کتاب الوصیة کتاب النوادر. أخبرنا جماعة شیوخنا عن أبی غالب أحمد بن محمد عن عم أبیه علی بن سلیمان عن محمد بن الحسین بن أبی الخطاب عنه بها و مات محمد بن سنان سنة عشرین و مائتین.  رجال نجاشی، صفحه ی 328 شماره ی 888


[ پنج شنبه 92/8/30 ] [ 10:0 عصر ] [ محمد ذکاوت ] [ نظر ]
.: Weblog Themes By Pichak :.

درباره وبلاگ
امکانات وب
فروش بک لینک