صدای سخن عشق
 
قالب وبلاگ

 9- قاعده ی بسیط الحقیقه در آیات و روایات

علامه حسن زاده حفظه الله تعالی با ذکر اینکه استادشان مرحوم علامه شعرانی، بیست و سه جمله از خطبه ی شریفه ی توحیدیه حضرت مولی الموحدّین امیرالمؤمنین صلوات الله و سلامه علیه (خطبه ی 184 نهج البلاغه) را به فارسی شرح نموده است، پس از ذکر بیاناتی از مرحوم علامه شعرانی در شرح جمله ی مبارکه ی «لا یشمل بحدٍّ و لا یحسب بعدٍّ» از آن خطبه ی شریفه، می نویسد:

«و به این بیان صحیح و سالم است قول مشایخ علم توحید که گفته‏اند:

و بالاخبار الصحیحة مثل کنت سمعه و بصره انّه عین الاشیاء و الاشیاء محدودة و ان اختلفت حدودها فهو محدود بحد کل محدود فما یحدّ شى‏ء الا و هو حد للحق فهو السارى فى مسمى المخلوقات و المبدعات و لو لم یکن الأمر کذلک ما صح الوجود فهو عین الوجود فهو على کل شى‏ء حفیظ بذاته و لا یؤوده حفظ شى‏ء.

از زبان هود علیه السلام بشنو که: ما مِن دابّةٍ إلّا هو آخذٌ بِناصِیَتِها.

[بلکه از زبان خداوند که فرمود: «وَلِلَّهِ الْمَشْرِقُ وَالْمَغْرِبُ فَأَینَمَا تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ وَاسِعٌ عَلِیمٌ. آیه ی 115 سوره ی بقره».

و نیز فرمود: «هُوَ الْأَوَّلُ وَالْآخِرُ وَالظَّاهِرُ وَالْبَاطِنُ وَهُوَ بِکُلِّ شَیءٍ عَلِیمٌ. آیه ی 3 سوره ی حدید».

و نیز فرمود: «مَا یکُونُ مِنْ نَجْوَى ثَلَاثَةٍ إِلَّا هُوَ رَابِعُهُمْ وَلَا خَمْسَةٍ إِلَّا هُوَ سَادِسُهُمْ وَلَا أَدْنَى مِنْ ذَلِکَ وَلَا أَکْثَرَ إِلَّا هُوَ مَعَهُمْ أَینَ مَا کَانُوا. آیه ی 7 سوره ی مجادله».[1]

و نیز از زبان رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم که فرمود: «لو دُلّیتُم بحبلٍ إلی الأرض السّفلی لهبطتُم إلی الله. بحار الأنوار، جلد 55 صفحه ی 107»]

در این مقام به چند فقره از احادیث اهل بیت عصمت و وحى، علیهم الصلاة و السلام، تبرّک مى‏جوییم:

ادامه دارد ...



59- عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ الْبَرْقِیِّ رَفَعَهُ قَالَ: سَأَلَ الْجَاثَلِیقُ‏ [کان اسما لعالم النصارى] أَمِیرَالْمُؤْمِنِینَ صلوات الله و سلامه علیه فَقَالَ أَخْبِرْنِی عَنِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَیْنَ هُوَ فَقَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ صلوات الله و سلامه علیه هُوَ هَاهُنَا وَ هَاهُنَا وَ فَوْقُ وَ تَحْتُ وَ مُحِیطٌ بِنَا وَ مَعَنَا وَ هُوَ قَوْلُهُ: ما یَکُونُ مِنْ نَجْوى‏ ثَلاثَةٍ إِلَّا هُوَ رابِعُهُمْ وَ لا خَمْسَةٍ إِلَّا هُوَ سادِسُهُمْ‏ وَ لا أَدْنى‏ مِنْ ذلِکَ وَ لا أَکْثَرَ إِلَّا هُوَ مَعَهُمْ‏ أَیْنَ ما کانُوا. کافی جلد 1 صفحه ی 129 باب العرش و الکرسی، حدیث اول. ( این روایت طبق مبنای ما، متناً مأخوذه است و مرفوعه بودنِ آن، سنداً، مشکلی ایجاد نمی کند؛ زیرا مبنای ما در اثبات صدور روایات، در مرحله ی اول: بررسی متن روایات و تطبیق آن با قرآن است، اگر مخالف بودند یا مخالف نبودند، نوبت به بررسی سندی نمی رسد؛ یعنی در صورت عدم مخالفت، اخذ و در صورت مخالفت رد می شوند. و اگر پس از تطبیق با قرآن، مخالفت یا عدم مخالفت روایات با قرآن کشف نشد، نوبت به بررسی سندی می رسد. در این مورد نگاه کنید به: «بررسی روایات برای تأسیس مبنای رجالی» از محمد ذکاوت)


[ چهارشنبه 92/6/20 ] [ 10:0 عصر ] [ محمد ذکاوت ] [ نظر ]
.: Weblog Themes By Pichak :.

درباره وبلاگ
امکانات وب
فروش بک لینک